Arvoisat kollegat,

Fysiatriyhdistys järjestää yhteistyössä TAYS:n koulutusyksikön kanssa Suomen ensimmäisen UÄ-kadaveripistoskoulutuksen, jonka ohjelma on linkkinä alla.

Ultraäänidiagnostiikka ei ole pelkästään radiologien alaa vaan useat erikoisalat ovat ottaneet sen haltuun. Ultraäänilaitteet ovat olleet jo pitkään rutiinidiagnostiikassa käytössä esim. reumatologeilla niveltulehdusten, entesopatioiden ym. arvioinnissa. Keski-Suomen keskussairaalassa UÄ-laite on ollut fysiatrin manuaalisen tutkimuksen jatkeena perustutkimuksessa normaalin vastaanoton yhteydessä kohta kaksi vuosikymmentä tärkeimpinä kohteina olka- ja lonkkanivel.

Ultraäänen käytön etuna on, että niveltulehduksessa, bursiiteissa ja tulehduksellisissa entesopatioissa punktio ja injektio menee näkökontrollissa oikeaan paikkaan, eikä erikoislääkäri suorita niitä enää sokkona. Ultraäänilaitteet ovat kehittyneet merkittävästi ja diagnostiikka on parantunut uusilla laitteilla. Esim. perifeeristen hermojen pinnetilojen/vaurioiden tutkiminen on niillä aivan uudella tasolla ja ohittaa nykyisin käytössä olevat MRI laitteet.

Kadaverikoulutuksessa käydään läpi sekä tavallisimpien nivelinjektioiden harjoittelua UÄ-ohjauksessa että esim. SI-nivelen injektiotekniikka. Myös omia toivomuksia voi esittää harjoituskohteista. 1. päivä on teoriakoulutusta ja 2. päivä käytännön hands-on injektioharjoittelua uusilla UÄ-laitteilla (GE, Philips ja Siemens) meillä on käytössä kahdeksan kadaveria, joten laitteita on yhtä monta. Yhdistys on saanut mukaan erinomaisia kouluttajia; Manuel Cifrian Perez on Espanjalainen UÄ-toimenpiteisiin erikoistunut lääkäri ja kokenut kouluttaja kuten myös reumatologit Juhani Koski ja Joonas Rautava ara sekä radiologi TuomasSaarinen. Aki ja minä toimimme apuopettajina. Aki lienee ainoana perehtynyt myös botulinum-injektioiden antamiseen uä-ohjauksessa.

Etukäteen tutustuneena voin todeta, että luvassa on rautainen koulutuspaketti käytännön työhön, joten on toivottavaa, että jokaisesta sairaanhoitopiiristä saadaan sekä erikoislääkäreitä että erikoistuvia lääkäreitä mukaan, vaikka koulutus ei ole maksuton. On tärkeä huomioida, että ulkomaiset vastaavat koulutukset ovat yleensä huomattavasti kalliimpia. Osanottajamäärä on hands-on koulutuksen takia rajoitettu, joten älkää jääkö miettimään vaan ilmoittautukaa ajoissa!

Terveisin fysiatriyhdistyksen hallituksen puolesta Jari Ylinen

PS. Ultraääni on yhtä tärkeä työväline myös yksityispuolella.